OFERTA
PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W GRÓJCU
na rok szkolny 2020/2021
DZIECI W WIEKU OD URODZENIA DO 3 ROKU ŻYCIA
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI
- Diagnoza psychologiczna i logopedyczna w poradni.
- Opiniowanie w sprawie oceny poziomu rozwoju.
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
- Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
- Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców: doradztwo indywidualne w poradni.
DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
ORAZ DZIECI I MŁODZIEŻ W WIEKU SZKOLNYM
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
1. Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni.
2. Opiniowanie w sprawach:
- oceny poziomu rozwoju,
- przyczyn zaburzeń rozwojowych,
- oceny gotowości szkolnej,
- przyczyn trudności dydaktycznych i trudności wychowawczych,
- specyficznych trudności w uczeniu się,
- przyjecia ucznia do szkoły dla dorosłych,
- zindywidualizowanej ścieżki kształcenia,
- Innych, określonych w odrębnych przepisach.
3. Terapia w poradni:
- psychologiczna /indywidualna/ dla dzieci dotycząca m. in. zaburzeń lękowych, trudności emocjonalnych, depresji, zaburzeń w odżywianiu, zachowań opozycyjno-buntowniczych.
- pedagogiczna /zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, wspomagające nauke czytania i pisania, indywidualne i grupowe/,
- logopedyczna /indywidualna i grupowa/ dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, zaburzeniami mowy i języka.
4. Zajęcia grupowe w poradni:
- zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne (dla dzieci z trudnościami w funkcjonowaniu społeczno-emocjonalnym),
- zajęcia rozwijające kreatywność,
- zajęcia dla dzieci z jąkających się,
- terapia ręki,
- kółko szachowe.
5. Doradztwo zawodowe:
- badanie predyspozycji związanych z wyborem zawodu,
- konsultacje dla uczniów, rodziców i nauczycieli - pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
- Doradztwo wychowawcze indywidualne dla rodziców w poradni (trudności wychowawcze, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania i inne).
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
- doradztwo indywidualne w poradni,
- prowadzenie "Szkoły dla rodziców" /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
- Pomoc w wyszukiwaniu instytucji działających na rzecz rodziny oraz wspierających rozwój dziecka.
- Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych na terenie poradni i domu rodzinnego.
- Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
- Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI
- Współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Indywidualne porady i konsultacje dla nauczycieli min. w sprawach uczniów stwarzających problemy wychowawcze.
- Spotkania informacyjne i szkoleniowe dla pedagogów szkolnych lub przedstawicieli placówek w poradni.
- Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
- Przekazywanie informacji o kursach i szkoleniach organizowanych przez ośrodki doskonalenia zawodowego i inne instytucje.
- Wykłady dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/.
- Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
- Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
- Wspieranie nauczycieli placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa
edukacyjno-zawodowego:
- porady indywidualne w poradni,
- spotkania informacyjno-szkoleniowe dla nauczycieli wykonujących zadania z zakresy doradztwa zawodowego.
- Popularyzowanie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej /udostępnianie materiałów i pozycji książkowych/.
DZIECI I MŁODZIEŻ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ ORAZ ZAGROŻONE NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM
I. WSPIERANIE ROZWOJU DZIECI I MŁODZIEŻY
- Diagnoza psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna w poradni i w domu rodzinnym dzieci i młodzieży niepełnosprawnych od urodzenia do 25 roku życia.
- Opiniowanie w sprawach oceny poziomu rozwoju.
- Orzekanie i opiniowanie przez Zespoły Orzekające w sprawach:
- kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
- kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego,
- indywidualnego nauczania dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawością intelektualną w stopniu głębokim od 3 do 25 roku życia,
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
4. Zajęcia grupowe rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwoju.
II. WSPARCIE DLA RODZICÓW
- Konsultacje w sprawie rozwoju dziecka.
- Pomoc w wyszukiwaniu placówek diagnostycznych i wspierających rozwój dziecka oraz instytucji działających na rzecz rodziny.
- Doradztwo w sprawie wyboru placówki wczesnego wspomagania rozwoju oraz kształcenia specjalnego. Udostępnianie ofert szkół i placówek.
- Doradztwo zawodowe. Pomoc w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kariery zawodowej.
- Rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców:
- doradztwo indywidualne w poradni,
- prowadzenie "grupy wsparcia" dla rodziców /cykliczne zajęcia warsztatowe w poradni/.
III. WSPARCIE DLA NAUCZYCIELI W PLACÓWKACH OGÓLNODOSTĘPNYCH I SPECJALNYCH
1. Współpraca w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego :
- udział w spotkaniach zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej /na wniosek dyrektora placówki/
- pomoc w opracowywaniu IPET-ów .
- współpraca psychologów w opracowaniu programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- inna forma współpracy w zależności od potrzeb placówki /zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem/.
2. Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół ogólnodostępnych min. z zakresie:
- procedury orzekania,
- pracy z dzieckiem niepełnosprawnym (podstawy programowe, zajęcia rewalidacyjne, dostosowanie form i metod pracy, dobór pomocy i środków dydaktycznych, dostosowanie form i warunków egzaminacyjnych).
- Konsultacje dla nauczycieli i specjalistów szkół specjalnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/dotyczących min. zaleceń zawartych w orzeczeniach.
4.Szkolenia dla rad pedagogicznych /tematyka zgodnie z zapotrzebowaniem placówek lub z zaproponowanej przez poradnię oferty/.
5. Prelekcje dla rodziców /udział w zebraniach dla rodziców na terenie placówek zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami/.
6. Organizowanie szkoleń w poradni dla specjalistów szkolnych prowadzonych przez edukatorów zewnętrznych.
7. Prowadzenie sieci współpracy dla nauczycieli i specjalistów szkolnych /zgodnie z zapotrzebowaniem/.
8. Działania mediacyjne między stronami konfliktu /uczniami, rodzicami, nauczycielami/ na terenie placówek.
9. Działania interwencyjne w sytuacjach kryzysowych /na terenie placówek/.
PRZEDSZKOLA, SZKOŁY I PLACÓWKI
Organizowanie i prowadzenie wspomagania w zakresie realizacji zadań dydaktycznych- wychowawczych i opiekuńczych: 1. Pomoc w diagnozowaniu potrzeb placówki. 2. Ustalenie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb. 3. Zaplanowanie form wspomagania i ich realizacja. 4. Wspólna ocena efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
1. Prowadzenie zajęć WWR dla dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
2. Prowadzenie "grupy wsparcia" dla rodziców dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.
|