DYSLEKSJA - DAR CZY PRZEKLEŃSTWO
Z badań nad rozwojem dysleksji wynika, że objawy tego zaburzenia w Polsce występują u około 10% populacji i odsetek ten wciąż rośnie. W każdej klasie może zatem znaleźć się przynajmniej trzech uczniów z dysleksją, z czego jeden może mieć ją bardziej nasiloną.
Dysleksja to zaburzenie czynnościowe tych obszarów kory mózgowej, które odpowiedzialne są za przetwarzanie liter i cyfr.
Przyczyn tak dużej liczby dzieci z orzeczoną dysleksja jest wiele i są to między innymi:
- większa ilość urodzeń dzieci z ciąż nieprawidłowych,
- komplikacje okołoporodowe,
- wcześniactwo,
- dziedziczność,
- zmiany anatomiczne w budowie mózgu,
- zaburzenia funkcjonowania układu nerwowego w okresie prenatalnym lub okołoporodowym, przyszła zdolność uczenia się ma swoje początki w drogach nerwowych, które tworzą się jeszcze przed narodzeniem i kilku pierwszych latach życia,
- zmiana modelu wychowania dzieci - spędzanie zatrważająco dużej ilości czasu przed telewizorem, tabletem, telefonem dzieci już przed ukończeniem 3 roku życia.
Termin dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudności w uczeniu się, ujęty jest w międzynarodowych klasyfikacjach chorób i problemów zdrowotnych jako specyficzne zaburzenia czytania (ICD-10 F81.0 oraz DSM 5 315.0). Poza takim ujęciem wyróżnia się izolowane zaburzenie w opanowaniu pisowni (ICD-10) oraz specyficzne zaburzenia w pisaniu tekstów (ICD-10, DSM 5).
Trudności w nauce szkolnej występują w różnych zakresach i dlatego wyróżniamy: dysleksję, dysortografię i dysgrafię:
- dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu, najczęściej połączone z trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni;
- dysortografia - specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (błędy ortograficzne i inne błędy w pisowni), występujące w powiązaniu z trudnościami w czytaniu lub w formie izolowanych trudności;
- dysgrafia - trudności w opanowaniu pożądanego poziomu pisma, uwarunkowane dyspraksją, czyli zaburzeniem rozwoju ruchowego.
Termin specyficzne trudności w uczeniu się odnosi się jeszcze do dyskalkulii.
- dyskalkulia - trudności w uczeniu się matematyki, szczególnie arytmetyki. Często występuje z dyspraksją.
Zagrożenie dysleksją można rozpoznać już we wczesnym dzieciństwie.
3-5 - letnie dziecko:
- - jest mało samodzielne, bardziej oczekuje niż przejmuje inicjatywę w wykonaniu konkretnej czynności motorycznej,
- - jest niezdarne, często się potyka. Z trudnością utrzymuje równowagę, dlatego słabiej biega, z trudem opanowuje naukę jazdy na rowerze, hulajnodze, nie lubi huśtawek, trampolin,
- - ma trudności w zakresie motoryki małej - nie lubi wykonywać prac manualnych: rysować, kleić, wycinać, wydzierać, lepić z plasteliny, nawlekać koralików, ma spore trudności z zapinaniem guzików, odpięciem suwaka; nie lubi puzzli i składania pociętych obrazków;
- - ma problemy z percepcja wzrokową - dziecko dłużej pozostaje na poziomie bazgrot, trudniej mu śledzić ruch ręki; wykazuje trudności z planowaniem motorycznym, dlatego nie lubi układania z klocków;
- - częstym objawem jest opóźniony rozwój mowy - dziecko dłużej pozostaje na etapie spieszczeń, dłużej tworzy zlepki słów, neologizmy, ma problem z opowiadaniem obrazka, budowaniem wypowiedzi na dany temat, wykonywaniem poleceń wg instrukcji. Nie tworzy rymów, nie zapamiętuje wierszyków ani piosenek;
- - opóźniony rozwój lateralizacji - dziecko jest oburęczne przez dłuższy czas niż dziecko bez dysleksji.
6-7-letnie dziecko:
- - trudności nasilają się, do wymienionych dochodzą jeszcze trudności w czytaniu i pisaniu charakteryzujące się powolnym czytaniem, głoskowaniem lub sylabizowaniem z wtórną syntezą słowa, myleniem liter podobnych graficznie. Bardzo ważna na tym etapie jest fachowa pomoc dziecku.
Dziecko 7-10lat
- - problemy się nawarstwiają i dochodzą kolejne charakteryzujące się mylnym zapisywaniem głównie słów z trudnością ortograficzną,
- - ćwiczenia wymagające percepcji wzrokowej wykonywane są błędnie,
- - przedmioty humanistyczne są nielubiane ze względu na piętrzące się trudności w zakresie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej, trudności w zapamiętywaniu ciągów, wierszy, rymowanek,
- - przedmioty ścisłe sprawiają kłopot ze względu na wykonywanie błędnych zapisów, odwracanie cyfr, zamienianie znaków matematycznych.
Dziecko 10 +
- - błędy składniowe, fleksyjne,
- - trudności w stosowaniu zasad ortograficznych pomimo ich znajomości,
- - utrzymujące się trudności w zakresie percepcji wzrokowej - mylenie liter, pomijanie lub podwajanie liter w wyrazach,
- - trudności w czytaniu mapy, odnajdywanie nazw miast, ulic, rzek, zapamiętywanie kierunków geograficznych,
- - trudności z zapamiętywaniem i odczytywaniem łańcuchów reakcji chemicznych, zapamiętywaniem wzorów fizycznych, matematycznych, chemicznych; lokalizowaniem pierwiastków na tablicy Mendelejewa, tworzeniem równań i zapisem ułamków, duże problemy z nauką arytmetyki,
- - trudności w zakresie opanowania języka obcego, błędy gramatyczne, trudności w zapisie, wymowie (słuch fonemowy i pamięć fonemów danego języka),
- - trudności grafomotoryczne
- - niechęć do czytania,
- - możliwe wycofanie i fobia szkolna.
Jeżeli dziecko przejawia nasilone trudności w jednym lub kilku z wymienionych poniżej obszarów, warto poszukać specjalistycznej pomocy:
Pamięć słuchowa (mowa, język, percepcja, koncentracja), percepcja wzrokowa
- zaburzenia analizy i syntezy głoskowej,
- zaburzenia analizy i syntezy sylabowej,
- trudności z zapamiętywaniem instrukcji i poleceń do zadań - dziecko nie odczytuje znaczenia polecenia, nie wie, jak wykonać zadanie,
- problem z przypominaniem sobie nazw własnych, nazwisk, rozszyfrowywaniem powszechnych skrótowców,
- trudności z utworzeniem lub rozpoznawaniem rymu,
- niedostrzeganie aliteracji w wyrazach,
- trudności z poprawnym formułowaniem zdań pod względem gramatycznym (zaburzony szyk wyrazów w zdaniu, stosowanie krótkich zdań w wypowiedziach pisemnych),
- agramatyzmy, przestawki w wyrazach,
- problemy z opanowaniem gramatyki - deklinacją, koniugacją, tworzeniem bezokoliczników od czasowników, tworzeniem liczby mnogiej,
- trudności z zauważeniem różnic i podobieństw na obrazku,
- trudności z zapamiętywaniem grafu litery, odwracanie liter podobnych pod względem graficznym.
Pisanie (poprawność ortograficzna, konstruowanie tekstów, technika pisania)
- liczne błędy typu: przestawianie liter w wyrazach, dodawanie lub opuszczanie liter,
- podwajanie lub opuszczanie sylab w wyrazach,
- podwajanie lub opuszczanie całych wyrazów lub fragmentów wyrazów,
- mylenie liter podobnych graficznie: [p-b-d-g], [o-ó-u], [t-l-ł], [m-w-n-u],
- popełnianie typowych błędów ortograficznych - mylenie w pisowni [o-ó], [rz-ż], [cz-h] (często pomimo znajomości zasad wymienności),
- trudności z zapamiętywaniem pisowni łącznej i rozdzielnej cząstki "nie" z różnymi częściami mowy, pisownią [ą-om], [ę-em], [ii-ij], stosowaniem wielkiej i małej litery,
- trudności z ułożeniem planu wypowiedzi, zaplanowaniem treści wypracowania, formułowaniem zdań,
- wolne tempo tworzenia tekstu, liczne agramatyzmy,
- niski poziom graficzny pisma,
- męczliwość i nienadążanie w przepisywaniu z książki lub tablicy,
- nieumiejętność dostosowania siły nacisku sprzętu pisarskiego (zbyt mocna lub słaba siła nacisku),
- pismo niekształtne, rozchwiane, niemieszczące się w liniaturze (tendencja do pisania w górę lub w dół),
- tendencja do pisania od prawej do lewej strony.
Koncentracja (uwaga dowolna - pod wpływem czynnika stresującego)
- uwaga rozproszona, skrócona, brak podzielności uwagi podczas wykonywania jednej czynności,
- w sytuacji stresogennej dekoncentracja z następstwem w postaci błędów w piśmie, nieadekwatnym udzielaniem odpowiedzi na pytania, niemożnością skorygowania błędnej odpowiedzi (czynnik emocjonalny- stres).
Liczenie
- trudności z opanowaniem pamięciowym tabliczki mnożenia,
- mylenie, pomijanie znaków matematycznych, wskutek czego wyniki okazują się błędne,
- mylenie cyfr (odwracanie, pismo zwierciadlane),
- trudności z przeliczaniem na konkretach,
- trudności z czytaniem tabel, rubryk, grafów, przestrzennych zapisów wzorów,
- mylenie kierunków prawo - lewo, góra - dół,
- trudności z kierunkiem zapisu graficznie poprawnego (przy dodawaniu, odejmowaniu, dzieleniu pisemnym).
Pamięć sekwencyjna/orientacja przestrzenna
- problem z zapamiętywaniem dni tygodnia, miesięcy, pór roku, pór dnia, nazw posiłków po kolei w ciągu dnia,
- trudność w zapamiętaniu alfabetu, cyfr odliczanych po kolei,
- chaos wynikający z trudności w planowaniu czynności, organizacji pracy, orientacji w czasie i przestrzeni, (późna godzina na odrabianie lekcji, spóźnianie się),
- trudności w zapamiętywaniu rymowanek, wierszy, bez rymu, tekstów piosenek, wyliczanek, słów modlitw, numerów telefonów, list zakupów, spisów rzeczy do zrobienia, wynikające z dostępnej w niepełnym stopniu pamięci krótkoterminowej,
- trudności w utrzymaniu schludnego zeszytu (kompletnego, prowadzonego systematycznie i starannie),
- częste problemy z lokalizacją swego położenia i orientacją, np. w większym sklepie (lokalizowanie zaparkowanego samochodu, szukanie drzwi wyjściowych ze sklepu, ustalanie kierunku),
- trudności w odczytywaniu mapy, planu lekcji z tabeli,
- często występująca niezborność ruchowa.
Sfera emocjonalna
- frustracja wynikająca z niewspółmiernie dużego nakładu pracy dziecka w stosunku do wyników nauki,
- wyuczona bezradność,
- obniżony nastrój, poczucie bycia gorszym, słabszym, nieważnym,
- fobia szkolna, nerwica, depresja, anoreksja,
- zachowania autoagresywne, próby samobójcze.
Warto wiedzieć, że nigdy nie jest za późno , by pomóc dziecku z dysleksją. Jeżeli zauważymy choćby niektóre z opisanych problemów ? nie czekajmy! Najskuteczniejsza jest wczesna diagnoza i terapia.
RODZICU!
- Rozwijaj wrodzone talenty dziecka, by podnieść jego samoocenę.
- Zaplanuj dziecku czas na odpoczynek po szkole.
- Zorganizuj dziecku stałą, fachową opiekę w warunkach domowych, aby bez stresu mogło porządkować wiedzę. Wsparcie musi być systematyczne, prowadzone w atmosferze akceptacji.
- Wspomagaj rozwój dziecka tak, jak potrafisz! Koloruj, maluj, wycinaj, czytaj książki, układaj puzzle, klocki, a także śpiewaj piosenki, klaszcz i tańcz z dzieckiem.
- Włączaj dziecko w pomaganie przy pracach domowych - to uczy odpowiedzialności i szacunku do wykonywanej pracy. Doskonali także koordynację wzrokowo-ruchową i uczy nowych umiejętności.
- Baw się z dzieckiem - nie ma lepszej nauki niż poprzez kreatywną zabawę.
- Przygotuj dziecku kącik do nauki - niech będzie uporządkowany, odpowiednio zaaranżowany, by zachęcał do pracy, ułatwiał skupienie na zadaniach.
- Pozostawaj w ścisłej współpracy ze szkołą/przedszkolem, monitoruj wyniki nauczania dziecka, nagradzaj starania.
- W przypadku pytań skontaktuj się z poradnią i poproś o fachową pomoc.
- Warto pamiętać, że aktywność ruchowa Twojego dziecka ma niebagatelne znaczenia w kontekście nabywania kompetencji tak ważnych w procesie uczenia się.
JAK UCZYĆ DYSLEKTYKA?
Dziecko mierzące się z tak wieloma trudnościami musi mieć dostosowane metody pracy do swoich możliwości. By pomóc dziecku w odrabianiu prac domowych warto skorzystać z poniższych rad:
- Pozwól dziecku wypowiedzieć się ustnie, a nie pisemnie.
- Wydłuż czas na zadanie o blisko 30%.
- Podziel materiał do nauczenia na mniejsze części.
- Przygotuj tekst do czytania w taki sposób, by nie zawierał przeniesień słów do drugiego wersu.
- Wprowadź trening:
- czytania selektywnego: raz cicho, raz głośno,
- czytania z przesłonką (okienko na wyraz),
- czytania naprzemiennego: czytaj raz wyraz, raz sylabę, raz krótkie zdanie,
- czytania z podziałem na sylaby całych wyrazów i zdań,
- czytania chóralnego z przeciąganiem samogłosek,
- czytania ze zrozumieniem treści (pytania do krótkiego tekstu).
- Wprowadź kreślenie ręką wielkich liter w powietrzu (zapamiętywanie grafu litery poprzez nakreślenie kierunku pisania).
- Zastosuj wodzenie palcem po wzorach na wielkich literach - płaszczyzna pozioma o=i pionowa.
- Podaj dziecku linijkę do utrzymywania jej pod czytanym wersem ( dyslektyk myli wersy, trudno mu śledzić czytany wers, gubi go, jeśli tekstu jest więcej).
- Ucz ortografii przez wizualizację ( z zastosowaniem pomocy typu karty ortomagiczne M. Rożyskiej, M. Bogdanowicz "Ortograffiti").
- Zastosuj zapis reguł na kolorowo przy użyciu markera.
- Powiąż dziecku nowe informacje ze starymi. W ten sposób utrwalisz stare informacje i odpowiednio sklasyfikujesz nowy materiał do zapamiętywania.
- Zastosuj zasadę systematyczności, by nie zarzucać dziecka na raz ogromem prac.
- Zastosuj wielokrotne powtórzenia - tak, by dziecko rozumiało zadanie do wykonania. Powtórzenia odgrywają olbrzymią rolę w procesie uczenia się dziecka z dysleksją.
- Dopilnuj, by dziecko mogło samo skorygować błędy. Wykształcaj w ten sposób poczucie odpowiedzialności za wykonywaną pracę.
- Uatrakcyjniaj formę przekazu. Dyslektyk szybciej nauczy się widząc dane ćwiczenie, niż słuchając opisu wykonania ćwiczenia.
- Wykorzystaj nauczanie wielomodalne, polisensoryczne, które polega na jednoczesnym angażowaniu wszystkich zmysłów: oka, ucha, dotyku, ruchu płynącego z całego ciała (ruch rąk, ust, oczu)
- Nagradzaj dziecko, stosuj pochwały.
Poniższe propozycje ułatwią zapamiętanie materiału, ponieważ opierają się na poznaniu wielozmysłowym:
- Pracując nad konkretnym tematem dodaj rekwizyt, który będzie się kojarzył z tematem.
- Korzystaj z tablicy multimedialnej do zebrania wiadomości z danego działu, aby usystematyzować w sposób atrakcyjny materiał dla uczniów z dysleksją.
- W młodszych klasach wprowadzaj lekcje z animacjami (budowanie dialogów, samodzielne wykonywanie prostych pacynek).
- Przeplataj ćwiczenia tak, aby dziecko miało różne rodzaje aktywności - rób krótkie przerwy pomiędzy blokami tematycznymi. Stosuj naprzemienność ćwiczeń.
- Jeśli to możliwe, poprowadź lekcje w plenerze, zaplanuj realizację tematu poza salą lekcyjną.
- Jeśli to możliwe, staraj się poprowadzić lekcję w sposób praktyczny - zaprezentuj, zademonstruj a ułatwisz zapamiętanie.
- Stosuj raczej krótkie zdania niż rozbudowane wypowiedzi.
- Nagradzaj dziecko za wysiłek włożony w wykonanie zadania.
- Zauważaj mocne strony dziecka, staraj się wykorzystać je w procesie opracowania zadań tak, by mogło się wykazać.
- Usuń z sali rozpraszające elementy.
JAK SIĘ UCZYĆ, BĘDĄC DYSLEKTYKIEM?
- Rysuj i notuj na marginesie - dzięki temu łatwiej i szybciej odnajdziesz konkretny temat i odniesiesz go do obrazu znajdującego się na marginesie.
- Czytaj na głos, chodząc po sali.
- Opowiadaj treść przeczytanego akapitu, fragmentu na głos, nawet kiedy jesteś sam - usystematyzujesz wiadomości, ułożysz wypowiedź, ubierając ją w zdania, skorygujesz błędy składniowe, przećwiczysz głośną wypowiedź, usłyszysz sam siebie.
- Podkreślaj markerem ważniejsze treści w książce.
- Bierz udział w dyskusji - będziesz mógł sam przygotować wypowiedź, skorygować ją.
- Umuzykalniaj się - słuchając muzyki usprawniasz procesy analizy i syntezy tak potrzebnej w procesie nabywania umiejętności wypowiadania się, formułowania myśli i ubierania ich w zdania.
- Powtarzaj materiał będąc w ruchu.
- Staraj się uczyć się w ciszy, bez telewizora, tabletu, telefonu.
- Odegraj scenki, w których użyjesz treści, których musisz się nauczyć.
- Naucz się nowej piosenki, spróbuj napisać wiersz, baw się rymami.
PRZEPIS NA POPRAWĘ PISMA:
Dziecko praworęczne:
- Nie będziesz ładnie pisać, jeśli przyjmiesz postawę półleżącą. Usiądź wygodnie, oprzyj stopy na podłodze i zadbaj, by światło padało z lewej stronyna książkę lub zeszyt,
- Stosuj miękki, trójkątny ołówek, który będzie zatemperowany,
- Wyprostuj się i oprzyj o oparcie, pochyl się nad zeszytem tak, aby zeszyt znajdował się mniej więcej 30 cm od oczu,
- Połóż zeszyt lub książkę prosto, chwyć ołówek ok. 1,5 cm od kartki, oprzyj dłoń na nadgarstku i na najmniejszym palcu oraz przesuwaj ołówek w kierunku od lewej do prawej. Nie naciskaj zbytnio ołówka. Powinien swobodnie przesuwać się po kartce,
- Dziecko leworęczne:
- Stosuj powyższe zasady trzymania ołówka ale pamiętaj, że podczas pisania palce muszą znajdować się poniżej liniatury zeszytu, a koniec ołówka powinien być zwrócony do lewego ramienia.
Dziecko z dysleksją ma spore trudności w zakresie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Pomocne tu będą ćwiczenia:
- kolorowanie obrazka według instrukcji (np. narysuj w prawym górnym rogu),
- zabawy ruchowe - slalom między pachołkami, przeskakiwanie przez woreczki sensoryczne, przechodzenie przez labirynty itp.,
- zabawy w naśladowanie czynności "na niby" i nazywanie ich, np. udawanie pływania, grabienia liści, zbierania kwiatków,
- spacer z tzw. tip-topami po zaznaczonej taśmą klejącą na podłodze linii - określanie kierunku w lewo, w prawo,
- lepienie figur, ludzików z plasteliny, modeliny,
- kreślenie w powietrzu figur geometrycznych,
- składanie obrazka pociętego z kilku części, układanie mozajek - tworzenia ilustracji z zachowaniem kierunku od lewej do prawej.
Usprawnianie percepcji słuchowej:
- Słuchanie bajek, krótkich opowiastek i próby ich streszczania, np. przy pomocy ilustracji pomocniczych.
- Słuchanie bajek w formie e-booków i wspólne przeglądanie ilustracji do tych utworów ? koncentrowanie się na treści.
- Słuchanie bajek muzycznych.
- Opisywanie oglądanej ilustracji.
- Uczenie się na pamięć krótkich rymowanek, piosenek.
- Rozpoznawanie dźwięków otoczenia, dopasowywanie ich do ilustracji.
- Wyklaskiwanie lub wygrywanie np. na tamburynie rytmów, dzielenie wyrazów na sylaby.
- Wyodrębnianie w wypowiedziach terapeuty konkretnych wyrazów (np. powtórz, gdy usłyszysz słowo ?nagle?).
- Zabawa w echo - powtarzanie wyrazów, zdań.
- Liczenie głosek w słowach.
- Zabawa w "głuchy telefon".
PAMIĘTAJ, PRACUJĄC Z DZIECKIEM Z DYSLEKSJĄ:
- BĄDŹ CIERPLIWY
- BĄDŹ SYSTEMATYCZNY
- BĄDŹ KREATYWNY
- BĄDŹ WYROZUMIAŁY
- BĄDŹ KONSEKWENTNY
- PRACUJ POLIMODALNIE
- WSPIERAJ
Na podst. art. "Dysleksja - dar czy przekleństwo" - Strefa logopedy, numer 21, grudzień 2021
Opracowała: Aneta Żebrowska
|